In Spaces of Culture. Interdisciplinary Studies

cover
Published
12 October 2021
Print ISSN
2719-9789

Details about the available publication format: DOWNLOAD FOR FREE

DOWNLOAD FOR FREE
ISBN-13 (15)
978-83-226-4009-8

Details about the available publication format: BUY THE BOOK

BUY THE BOOK
ISBN-13 (15)
978-83-226-4008-1

Synopsis

The texts composed in the monograph, however different in assumptions, in the adopted methodology, in the choice of (sometimes point) material that has become the basis for the diagnoses, enter into mutual interactions, creating a space for the participation of cultural researches and and cultural practices. The articles collected in the first part of the volume present a variety of conceptualization of cultural texts, recognize moduses and effects of joining its heritage, point out aspects of its co-creation and use, exhibit and critically analyze the variety of ways of participating in culture. The second part of the volume was dominated by reflections on the situation (and transformation) of the subject, culture, its recipients, and finally: the entire humanities in contemporary media reality. The basic context of the phenomena discussed here by the authors is the digital revolution, the effects of which are still not fully perceptible to us. This situation not only forces researchers to develop new tools and methodologies, but also provokes to ask questions about the opportunities and threats posed by new technologies in building (post) human identity, modifying social communication principles and establishing relationships between high and low culture.

Author Biographies

Beata Gontarz (red.), University of Silesia in Katowice

Dr hab., prof. UŚ, kulturoznawczyni, pracuje w Instytucie Nauk o Kulturze UŚ.

Zainteresowania badawcze:  dyskurs historyczny w kulturze, dyskurs autobiograficzny, podmiot i aksjologia, korespondencja literatury i sztuk wizualnych.

Autorka m.in. książek: Pisarz i historia. O twórczości Jana Józefa Szczepańskiego (2001), Literackie reprezentacje historii. Świadectwa – mediatyzacje – eksploracje wspólnie z A. Dębską-Kossakowską i M. Wiszniowską (2013), Obrazy świata. Wizualne reprezentacje rzeczywistości w polskiej prozie współczesnej (2014). Redaktorka i współredaktorka tomów: O Janie Józefie Szczepańskim wspomnienia i szkice (2003), Świat przez pryzmat „ja”. T. 1: Teorie i autobiograficzne rekonesanse (2006), Świat przez pryzmat „ja”. T. 2: Studia i interpretacje (2006), Opowiedzieć historię. Prace dedykowane Profesorowi Stefanowi Zabierowskiemu (2009), Kulturowe gry w „Grze o tron” (2016). [19.03.2021]

Magdalena Kempna-Pieniążek (red.), University of Silesia in Katowice

Dr hab., prof. UŚ, kulturoznawczyni, filmoznawczyni, pracuje w Instytucie Nauk o Kulturze UŚ. Zajmuje się kinem najnowszym, estetyką neo-noir, poetykami autorskimi oraz duchowością w filmie. Autorka m.in. książek: Formuły duchowości w kinie najnowszym (2013), Marzyciele i wędrowcy. Romantyczna topografia twórczości Wernera Herzoga i Wima Wendersa (2013), Neo-noir. Ciemne zwierciadło czasów kryzysu (2015). Współredaktorka tomów Granice kultury (2010), Film i media – przeszłość i przyszłość. Kontynuacje (2014) i Filmowe pejzaże Europy (2017), a także współautorka książki Inny/obcy. Transnarodowe i transgresyjne motywy w twórczości Petera Weira (2017). [19.03.2021]

Anna Maj (red.), University of Silesia in Katowice

Dr, adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze UŚ. Medioznawca, kulturoznawca, komunikolog. Autorka monografii Media w podróży oraz redaktor naukowy dziewięciu prac zbiorowych, m.in. Cyberculture Now: Social and Communication Behaviours on the Web, Post-Privacy Culture: Gaining Social Power in Cyber-Democracy, Emerging Practices in Cyberculture and Social Networking czy Digital Memories. Exploring Critical Issues. Zainteresowania badawcze koncentruje na komunikacji medialnej, antropologii nowych mediów, cybersztuce, teorii podróży oraz komunikacji wiedzy. Obecnie przygotowuje do druku monografię o przemianach wiedzy w cyberkulturze. [19.03.2021]

Downloads

Download data is not yet available.