W przestrzeniach kultury. Studia interdyscyplinarne

okładka
Opublikowane
12 października 2021
ISSN druku
2719-9789

Szczegóły dotyczące dostępnego formatu publikacji: POBIERZ ZA DARMO

POBIERZ ZA DARMO
ISBN-13 (15)
978-83-226-4009-8

Szczegóły dotyczące dostępnego formatu publikacji: KUP KSIĄŻKĘ

KUP KSIĄŻKĘ
ISBN-13 (15)
978-83-226-4008-1

Streszczenie

Złożone w monografię teksty, odmienne w założeniach, w przyjętej metodologii, w wyborze (niekiedy punktowym) materiału, który stał się podstawą do poczynionych rozpoznań, wchodzą jednakowoż we wzajemne interakcje, tworząc przestrzeń partycypacji praktyk i badawczych, i kulturowych. Zebrane w pierwszej części tomu artykuły prezentują różnorodność konceptualizacji tekstów kultury, rozpoznają modusy i efekty włączania się w jej dziedzictwo, wskazują na aspekty jej współtworzenia i korzystania z niej, eksponują i poddają krytycznej analizie rozmaitość sposobów uczestnictwa w kulturze. Drugą część tomu zdominowały refleksje dotyczące sytuacji (i transformacji) podmiotu, kultury, jej odbiorców, wreszcie: całej humanistyki we współczesnej rzeczywistości medialnej. Podstawowym kontekstem omawianych tutaj przez autorów zjawisk jest rewolucja cyfrowa, której skutki wciąż nie są dla nas w pełni uchwytne. Taka sytuacja nie tylko zmusza badaczy do wypracowywania nowych narzędzi i metodologii, lecz także prowokuje do zadawania pytań o szanse i zagrożenia, jakie stwarzają nowe technologie w zakresie budowania (post)ludzkiej tożsamości, modyfikowania zasad komunikacji społecznej i ustanawiania relacji między kulturą wysoką i niską.

Biogramy autorów

Beata Gontarz (red.) - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Dr hab., prof. UŚ, kulturoznawczyni, pracuje w Instytucie Nauk o Kulturze UŚ.

Zainteresowania badawcze:  dyskurs historyczny w kulturze, dyskurs autobiograficzny, podmiot i aksjologia, korespondencja literatury i sztuk wizualnych.

Autorka m.in. książek: Pisarz i historia. O twórczości Jana Józefa Szczepańskiego (2001), Literackie reprezentacje historii. Świadectwa – mediatyzacje – eksploracje wspólnie z A. Dębską-Kossakowską i M. Wiszniowską (2013), Obrazy świata. Wizualne reprezentacje rzeczywistości w polskiej prozie współczesnej (2014). Redaktorka i współredaktorka tomów: O Janie Józefie Szczepańskim wspomnienia i szkice (2003), Świat przez pryzmat „ja”. T. 1: Teorie i autobiograficzne rekonesanse (2006), Świat przez pryzmat „ja”. T. 2: Studia i interpretacje (2006), Opowiedzieć historię. Prace dedykowane Profesorowi Stefanowi Zabierowskiemu (2009), Kulturowe gry w „Grze o tron” (2016). [19.03.2021]

Magdalena Kempna-Pieniążek (red.) - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Dr hab., prof. UŚ, kulturoznawczyni, filmoznawczyni, pracuje w Instytucie Nauk o Kulturze UŚ. Zajmuje się kinem najnowszym, estetyką neo-noir, poetykami autorskimi oraz duchowością w filmie. Autorka m.in. książek: Formuły duchowości w kinie najnowszym (2013), Marzyciele i wędrowcy. Romantyczna topografia twórczości Wernera Herzoga i Wima Wendersa (2013), Neo-noir. Ciemne zwierciadło czasów kryzysu (2015). Współredaktorka tomów Granice kultury (2010), Film i media – przeszłość i przyszłość. Kontynuacje (2014) i Filmowe pejzaże Europy (2017), a także współautorka książki Inny/obcy. Transnarodowe i transgresyjne motywy w twórczości Petera Weira (2017). [19.03.2021]

Anna Maj (red.) - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Dr, adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze UŚ. Medioznawca, kulturoznawca, komunikolog. Autorka monografii Media w podróży oraz redaktor naukowy dziewięciu prac zbiorowych, m.in. Cyberculture Now: Social and Communication Behaviours on the Web, Post-Privacy Culture: Gaining Social Power in Cyber-Democracy, Emerging Practices in Cyberculture and Social Networking czy Digital Memories. Exploring Critical Issues. Zainteresowania badawcze koncentruje na komunikacji medialnej, antropologii nowych mediów, cybersztuce, teorii podróży oraz komunikacji wiedzy. Obecnie przygotowuje do druku monografię o przemianach wiedzy w cyberkulturze. [19.03.2021]

Liczba pobrań

Statystyki jeszcze nie są dostępne.