The importance of social media for young adults’ self-esteem and body image behaviors. A socio-pedagogical perspective

cover
Forthcoming
26 June 2023
Categories

Details about the available publication format: DOWNLOAD FOR FREE

DOWNLOAD FOR FREE
ISBN-13 (15)
978-83-226-4282-5

Details about the available publication format: BUY THE BOOK

BUY THE BOOK
ISBN-13 (15)
978-83-226-4281-8

Synopsis

The purpose of the study is to diagnose the importance of social media for self-esteem, modes of online self-presentation and body image behavior of young adults. The monograph presents the research results which confirm that, among other things, for about 30-40% of young adults, social media are a space that significantly affects attitudes toward their own bodies. This is because they constitute a space for creating one’s own image, a source of motivation to engage in behaviors aimed at improving body image and taking care of one’s appearance, but also a space for social comparisons relating to one’s body image. The conclusion emphasizes the importance of forming a strong “bodily self” and an internal locus of control, the need for prevention of disorders related to body image disorders, psychoeducational interventions and the role of health education in the context of the research issue undertaken in the study.

Author Biography

Karina Leksy, University of Silesia in Katowice

Karina Leksy, doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogika; pedagog społeczny, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zainteresowania naukowo-badawcze Autorki związane są z pedagogiką społeczną, pedagogiką zdrowia oraz edukacją i promocją zdrowia. Autorka/współautorka czterech pozycji książkowych i licznych artykułów opublikowanych w pracach zbiorowych oraz polskich i zagranicznych czasopismach naukowych. Jest członkinią Zespołu Pedagogiki Społecznej pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, Schools For Health In Europe Research Group oraz międzynarodowych sieci naukowo-badawczych:  COVID-HL, International Union for Health Promotion and Education (IUHPE). [15.06.2023]

Downloads

Download data is not yet available.