The V4 Humanities Education for the Climate. Diagnoses – Best Practices – Recommendations

cover
Forthcoming
25 August 2023

Details about this monograph

ISBN-13 (15)
978-83-226-4329-7

Synopsis

The publication is the result of cooperation between researchers and teachers from Poland, the Czech Republic, Slovakia, and Hungary as part of the project titled “The V4 Humanities Education for the Climate. Diagnoses – Best Practices – Recommendations” (VF 22020071) coordinated by the Interdisciplinary Center for Research on Humanistic Education at the University of Silesia in Katowice. The publication aims to present the issues of climate change and the idea of reformulating the tasks of contemporary humanities in the V4 countries and the world. The chapters address the issues related to the interdisciplinary perspective in academic and school environmental education and present a wide range of its implementation: from the theory of ecodidactics at both university and school level, through educational research, teaching concepts, eco-transformations in education, new methodologies, to examples of good practice (in the form of lesson plans, eco-activity or presentations of implemented projects).

Author Biographies

Bernadeta Niesporek-Szamburska, University of Silesia in Katowice

Prof. dr hab., Instytut Językoznawstwa, Interdyscyplinarne Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną, koordynatorka projektu Edukacja humanistyczna V4 dla klimatu, Uniwersytet Śląski w Katowicach.

Językoznawczyni i dydaktyk. Zainteresowania badawcze: językowy obraz świata dzieci, język dzieci i młodzieży, literatura dla dzieci i młodzieży, uczenie języka polskiego, dydaktyka szkoły wyższej, ekolingwodydaktyka. Wybrane publikacje: Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi (Praga 2019, współaut.), Stereotyp czarownicy i jego modyfikowanie. Na przykładzie tekstów dla dzieci i wypowiedzi dziecięcych (Katowice 2013), Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów (Katowice 2012). [24.08.2023]

Maria Wacławek, University of Silesia in Katowice

Dr, Instytut Językoznawstwa, Interdyscyplinarne Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną, Uniwersytet Śląski w Katowicach. Językoznawczyni i (glotto)dydaktyk. Zwolenniczka humanistyki zaangażowanej, podejścia postantropocentrycznego i edukacji na rzecz klimatu. Zainteresowania naukowe: zielona (glotto)dydaktyka, wielokulturowość, językowo-kulturowe stereotypy, język reklamy, prawidła wymowy, warsztaty teatralne i wykorzystanie tekstów literackich na lekcjach języka polskiego jako obcego. Autorka kilkudziesięciu artykułów naukowych z wymienionej tematyki, współautorka monografii O Polakach i Słoweńcach – w kręgu językowo-kulturowych stereotypów (Ljubljana 2022) oraz Czas na… Język i dydaktyka w badaniach młodych naukowców (Katowice 2015), a także współredaktorka kilku książek naukowych. [24.08.2023]

Zuzana Obertová, Comenius University in Bratislava

PhD., Katedra Filologii Słowiańskich, Uniwersytet Komeńskiego w Bratysławie. Tłumaczka, komparatystka, badaczka przekładu literackiego i polsko-słowackich związków literackich. Autorka kilkunastu artykułów naukowych (regularne publikacje w czasopiśmie „Przekłady Literatur Słowiańskich”). Członkini Stowarzyszenia Tłumaczy Słowackich. [24.08.2023]

Downloads

Download data is not yet available.