Estetyka obrazu filmowego. Szkice badawcze

okładka
Zapowiedzi
25 lipca 2024

Szczegóły dotyczące dostępnego formatu publikacji: POBIERZ FRAGMENT

POBIERZ FRAGMENT
ISBN-13 (15)
978-83-226-4421-8

Szczegóły dotyczące dostępnego formatu publikacji: KUP KSIĄŻKĘ

KUP KSIĄŻKĘ
ISBN-13 (15)
978-83-226-4420-1

Streszczenie

Estetyka obrazu filmowego. Szkice badawcze są próbą odsłonięcia i rekonstrukcji ezoterycznej osobliwości obrazu filmowego czyli jakości wartości estetycznych. Poruszamy się na wielu płaszczyznach badawczych i warto zadać pytanie, czy klarowne zdefiniowanie jakości wartości estetycznych obrazu filmowego jest możliwe? Chodzi tu o sformułowanie „prezentującej naoczności” obrazu filmowego. Które osobliwości obrazu filmowego są źródłowe, a które w świadomości percepcyjnej odbiorcy prezentują się jako „obecne” czyli jako przedmioty poznania? Źródłowość poznania jest osadzona jako przyczyna – bodziec – zdarzenia ekranowego, który manifestuje się w poszukującej myśli odbiorcy dzieła filmowego. Filozoficzne źródła tej osobliwości leżą gdzieś w głębi metafizycznych przestrzeni, jednak są one najbardziej zakryte, a jednocześnie postrzegalne.

Patronat

Stowarzyszenie Filmowców Polskich
Polski Instytut Sztuki Filmowej
Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami
Śląscy Filmowcy i Medioznawcy. Instytut Nauk o Kulturze
Województwo Śląskie
Biblioteka Śląska

Biogram autora

Jerzy Łukaszewicz - Uniwersytet Śląski

Reżyser, operator, scenarzysta. Ukończył Wydział Operatorski Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej i Teatralnej w Łodzi. Od 2006 roku profesor sztuk filmowych. Wykładowca Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Współpracował z wybitnymi reżyserami, między innymi: z Andrzejem Wajdą, Tadeuszem Konwickim, Kazimierzem Kutzem, Jerzym Kawalerowiczem, Jerzym Skolimowskim, Witoldem Leszczyńskim, Juliuszem Machulskim. Filmy, przy których współpracował, były nagradzane na prestiżowych krajowych i międzynarodowych festiwalach. Publikował także w czasopiśmie Estetyka i Krytyka wydawanym przez Uniwersytet Jagielloński w Instytucie Filozofii. Współautor podręcznika dla operatora obrazu pt. Kino-Oko oraz autor monografii z zakresu sztuk filmowych pt. Zdarzenie-Technika-Sztuka. Myślenie sztuki filmowej. Obserwacje nominowanej do nagrody książki roku przez Polish Society for Film and Media Studies. Wyróżniony nagrodą Pro Scientia et Arte przez kapitułę b. Rektorów Uniwersytetu Śląskiego za osiągnięcia naukowe i artystyczne. Od 2012 do roku 2016 pełnił funkcję dziekana, a od 2020 roku pełni funkcję prodziekana do spraw nauki  i twórczości artystycznej w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Członek Polskiej Akademii Filmowej i Stowarzyszenia Filmowców Polskich. [11.07.2024]

Liczba pobrań

Statystyki jeszcze nie są dostępne.