Teatr egzystencjalny w perspektywie biograficznej. Konteksty pedagogiczno-andragogiczne

okładka
Opublikowane
16 kwietnia 2025
ISSN druku
2720-1112

Szczegóły dotyczące dostępnego formatu publikacji: PRZECZYTAJ FRAGMENT

PRZECZYTAJ FRAGMENT
ISBN-13 (15)
978-83-226-4407-2

Szczegóły dotyczące dostępnego formatu publikacji: KUP KSIĄŻKĘ

KUP KSIĄŻKĘ
ISBN-13 (15)
978-83-226-4406-5

Streszczenie

Książka porusza problematykę teatru egzystencjalnego w doświadczeniach biograficznych dorosłych w perspektywie przeżywania niepełnosprawności egzystencjalnej. To próba otwarcia dyskusji na temat miejsca teatru w przestrzeni pedagogiki i andragogiki, a także zaproszenie do szukania inspiracji do budowania opowieści o ludzkim doświadczeniu poza dziedziną badań społecznych. Autorka koncentruje się na rozpoznaniu teatru jako jednej z form edukacji dorosłych w perspektywie biograficznej; ukazuje działalność nieprofesjonalnych teatrów osób dorosłych oraz eksploruje doświadczenia teatralne pod kątem kształtowania strategii radzenia sobie z niepełnosprawnością egzystencjalną. Praca przedstawia sieć kluczowych kategorii, które składają się na autorską koncepcję teatru egzystencjalnego, a także wyznaczają kierunek myślenia i działania w przestrzeni pedagogicznych i andragogicznych działań teatralnych. Autorka podejmuje także rozważania nad fundamentalnym pytaniem o napięcie między sztuką a terapią w działaniach edukacyjnych i artystycznych, a także akcentuje istotne zagrożenia w popularnej praktyce teatralnej.

Biogram autora

Katarzyna Maliszewska - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Doktor nauk społecznych, pedagog i andragog, instruktorka teatralna. Pracuje w Instytucie Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Poza pracą naukową i dydaktyczną prowadzi warsztaty teatralne dla dzieci i nauczycieli. Autorka artykułów na temat edukacji teatralnej oraz relacji między sztuką teatralną a tożsamością człowieka w „Edukacji Dorosłych”, „Podstawach Edukacji”, „Roczniku Pedagogicznym”, „Roczniku Andragogicznym”  i in. Współredaktorka książki Pułapki badań nad edukacją (2020). [08.08.2024]

Liczba pobrań

Statystyki jeszcze nie są dostępne.