Mechanizmy skandalizacji. Dlaczego nie można ufać mediom, kiedy przychodzi co do czego?

okładka
Opublikowane
4 grudnia 2025

Szczegóły dotyczące monografii

ISBN-13 (15)
978-83-226-4557-4

Streszczenie

Dlaczego krytyka jednych nieprawidłowości wywołuje wielkie skandale, a kiedy indziej rozchodzi się po kościach? Dlaczego w trakcie skandalu większość ludzi oburza się na wydarzenie, które potem zupełnie przestaje ich obchodzić? I dlaczego wszyscy uwikłani w skandal uważają się za ofiary mediów, nawet kiedy przyznają się do błędów, które im się zarzuca?

Hans Mathias Kepplinger odpowiada na te i inne pytania w szesnastu, trzymających w napięciu i przystępnie napisanych rozdziałach. Analizuje również negatywne skutki uboczne skandali, a także to, czy bardziej wyjaśniają, czy raczej zaciemniają obraz świata. Podstawą tych analiz są szczegółowe studia wielkich skandali, w ramach których przeprowadzono setki wywiadów z dziennikarzami, politykami i menedżerami oraz przeanalizowano tysiące doniesień prasowych, radiowych i telewizyjnych. Rezultatem tych badań jest empiryczna teoria skandalu, która pozwala zrozumieć dynamikę bieżących skandali.

„W tym sensie — a zwłaszcza w odniesieniu do subtelnych mechanizmów skandalizacji — Kepplinger przedstawia opracowanie, które ze względu na intensywność badań zasługuje tylko na jedną rekomendację: koniecznie przeczytać!” (deutscher-buchmarkt.de).

Patronat

Biogramy autorów

Hans Mathias Kepplinger - Uniwersytet w Moguncji

Hans Mathias Kepplinger studiował nauki polityczne, dziennikarstwo i historię na uniwersytetach w Moguncji, Monachium i Berlinie. W 1970 roku obronił doktorat na Uniwersytecie w Moguncji, po czym pracował jako asystent naukowy Elisabeth Noelle-Neumann. Od habilitacji w 1977 roku do powołania w 1982 roku na nowo utworzoną katedrę empirycznych badań nad komunikacją na Uniwersytecie w Moguncji był stypendystą programu Heisenberga Niemieckiej Fundacji Badawczej (DFG).

Był profesorem wizytującym i badaczem na wielu uczelniach zagranicznych, m.in. na University of California, Berkeley, Harvard University, Université de Tunis oraz Universität Zürich. Opublikował ponad 300 artykułów naukowych i 30 książek. Jest współredaktorem dwunastotomowej International Encyclopedia of Communication, w której odpowiada za obszar badań nad oddziaływaniem mediów. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się przede wszystkim na politycznym znaczeniu mediów masowych, wpływie telewizji, komunikacji kryzysowej, konfliktach i skandalach, a także na wzajemnym oddziaływaniu mediów i ich bezpośrednim wpływie na decydentów w polityce, biznesie i wymiarze sprawiedliwości. [4.12.2025]

Adam Warzecha (tłum.) - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Językoznawca, doktor nauk humanistycznych (Uniwersytet Śląski, 2013), absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (1993). Łączy badania i dydaktykę akademicką m.in. w obszarze public relations, reklamy, propagandy, etyki  i Krytycznej Analizy Dyskursu, ze szczególnym naciskiem na relacje wiedza–władza–język. Pracuje także jako niezależny doradca w obszarze komunikacji. [4.12.2025]

Liczba pobrań

Statystyki jeszcze nie są dostępne.